Kortreiste gleder

Da vi flyttet til Furuset Furuset i 2011 kom vi betydelig nærmere marka, noe som har bidratt til at vi de senere år har tilbragt stadig mer tid på tur i skog og mark, enten til fots, på sykkel eller med ski på beina.

Publisert: 16. september 2015

Vi bor ca. midt mellom Lillomarka og Østmarka, og det tar oss 20 minutter å gå enten nordover eller sørover for å komme til skogkanten i en av disse. Det stemmer altså ikke helt at vi i Oslo har marka rett utenfor stuedøra, men det er ikke så langt unna sannheten heller.

Groruddalsturene og Lill-o-dilten

Da vi (mest Tale) ved en tilfeldighet oppdaget en post i Groruddalsturene sommeren 2011 var det startskuddet for en ny karriere som turorienterere på svært lavt nivå.

Foruten å være en suveren motivasjon for turer bidro informasjonsbrosjyrene til hver post med mye nyttig og interessant informasjon om steder i nærområdet. Etter hvert er nå (2016) Groruddalsturene avviklet og erstattet av Stolpejakten.

Groruddalsturene var også starten på vår deltakelse i Lill-o-dilten, riktig nok et par år etter, og det var først i 2014 vi virkelig fikk dreisen på det. Lill-o-dilten har bragt oss til store deler av Lillomarka/Nordmarka, og også til de nordlige deler av Østmarka.

Som kronen på verket i gode Lillodiltsesonger både i 2015 og 2016 klippet Frode den siste av 80 poster (+ noen ekstraposter) på sesongens siste dag. Litt stolt over de prestasjonene, må innrømmes.

Trøblete føtter satt dessverre en stopper for Tales muligheter for full pott disse årene, men det skal vi gjøre noe med i 2017.

Lillomarka

Vår favorittdel av marka som omgir Oslo er definitivt Lillomarka. Variert og fint terreng, kombinert med langt færre mennesker enn i vestlige deler av marka, gjør turer i dette området spesielt fine.

Ofte starter vi turene i Lillomarka fra Badedammen nedenfor Steinbruvann. Alternative utgangspunkter er Romsås Kirke, Huken Pukkverk og utfartsparkeringen til Lilloseter på Ammerud. Nærmere sentrum er også krigsskolen på Linderud et fint startsted.

Steinbruvann og Badedammen

En lett tilgjengelig favoritt er å følge Steinbruvann til enden og så fortsette langs Den Bergenske Kongevei til Romstjern, gå rundt det, og eventuelt ta en dukkert (fortrinnsvis på sommeren), før vi tar fatt på hjemveien på den andre siden av Steinbruvann. Turen er ikke lang, så den passer oss fint når vi ikke har så mye tid til rådighet.

Høsten 2013 ble Steinbruvann nesten tappet for vann pga. vedlikeholdsarbeid på demningen, og den gamle steinbrua som har gitt navn vil vannet kom til syne etter 140 års undervannstilværelse. Som seg hør og bør var vi blant de mange som valfartet til Steinbruvann for å spasere over steinbrua.

Ravnkollen

Mellom Grorud og Romsås ligger Ravnkollen som en liten perle av en skog, fra hvor vi enkelte steder har en helt fabelaktig utsikt over Oslo.

Heldigvis virker det nå (høsten 2015) som om byens politikere har tatt til vettet og gått bort fra tanken om å bygge ut dette flotte friluftsområdet.

Røverkollen

Fortsetter vi inn- og oppover i Lillomarka fra Ravnkollen (forbi Romsås kirke) er vi brått og plutselig på Røverkollen. Også her er terrenget fint og naturen vakker, og om utsikten fra enkelte steder på Ravnkollen er flott, så er den om mulig enda bedre herfra.

På Røverkollen finner vi også gravrøyser fra bronsealderen. Disse utgjør de tydeligste fortidsminnene fra Bronsealderen i Groruddalen.

Breisjøen

Et nærliggende og veldig fint vann som vi har gått både langsmed og rundt opptil flere ganger, er Breisjøen.

Ettersom Breisjøen er en drikkevannskilde for Oslos befolkning kommer vi ikke helt borttil vannet, men fint er det nå for det.

Lusevasan

Området rundt det fine vannet Lusevasan er veldig flott og eventyraktig, med mosegrodd og myk skogbunn.

Inn til Lusevasan kan vi enten gå fra Badedammen ved Grorud, eller kjøre til Skytta og gå inn derfra.

Mens vestsiden av vannet er svært bratt og utilgjengelig, er det flere små knatter og utspring som er ypperlige for en rast. Og hvis været tillater er det også ypperlig å bade her. Det er riktig nok ikke så mange badeknattene tilgjengelig, men samtidig er det ikke så mange mennesker som finner veien inn hit heller, så det er som regel god plass.

Aurevann

Vi liker også godt det åpne og lette terrenget fra Breisjøen innover mot Aurevann.

Kjulstjernet

Sommer som vinter har Kjulstjernet blitt nesten et fast stoppested. Rett og slett et ypperlig sted for en matbit og litt å drikke.

Lilloseter

Vår nærmeste betjente hytte i Lillomarka, er Lilloseter sportsstue. Her er det utmerket å sitte på en av de mange benkene på tunet foran setra og nyte utsikten ut over Lillomarka og Aurevann.

Sinober

Et stykke inn i marka ligger Sinober, et fint mål for litt lengre turer, både til fots og til skis.

Barlindåsen

En vakker sommerdag i juli 2015 sørget jakten på poster i Lillodilten til at vi for første gang vandret over vakre Barlindåsen. Turen var definitivt blant de bedre vi har gått når vi har lillodiltet, med fine stier, flott utsikt mot blant annet Maridalsvannet flere steder på åsryggen, og vakker natur på alle kanter! En hoggorm traff vi også på, men den snodde seg heldigvis raskt avgårde da vi kom trampende.

Starten på turen var for øvrig av det noe kuriøse slaget. Vi begynte å gå fra Sandermosen Stasjon (på Gjøvikbanen), hvor kultur har tatt over for tog som den dominerende aktiviteten på stedet.

Østmarka

Hjemmefra tar det ca. 20 minutter å gå til skogbrynet øverst i Grønliveien på Øvre Furuset, og derfra er det fint og variert terreng innover i Østmarka.

Grønlihytta

Vi går gjerne enten bare en kort tur til Grønlihytta, litt lenger til Haukåsen via idylliske Lauvtjern, eller vi skråner mer nord-østover mot Ellingsrud.

Turen inn til Grønlihytta er fin og ganske enkel. Vel framme er det ofte kun oss der, så det er stille og rolig. Nesten litt for stille, så det blir spennende å se om noen ildsjeler får realisert drømmene sine om å starte servering på hytta. Forhåpentligvis kan dette bringe flere turgåere til denne delen av marka, selv om det nok også innebærer noen inngrep i naturen for å gjøre adkomsten enklere og mer praktisk med hensyn til innfrakting av mat og drikke.

Lauvtjern

En vakker høstdag i 2012 kom vi over smukke og (relativt sett) høytliggende Lauvtjern. Dette må være et av de fineste stedene i Østmarka, og dessuten ganske så lett tilgjengelig for folk på sørsiden av Groruddalen.

Haukåsen

Et stykke videre inn fra Lauvtjern ligger Haukåsen, som pga. omfattende og grundig hogst tar seg best ut som utsiktspunkt. Det er også fine muligheter for en rast i bakken her på en av benkene som finnes der oppe.

Nøklevann

Nøklevann har i mange år vært et kjært utfartssted for oss, både med og uten turfølge (hei Anne og Frode).

Ulsrudvannet

En svært lett tilgjengelig tur er en tur til Ulsrudvannet, rett ved Østmarkseteren.

Mariholtet

Med Ellingsrud (parkeringsplassen på Nuggerud) som utgangspunkt er det fint å både gå, sykle og skie inn til Mariholtet. På veien passerer vi da både troll og ruiner etter den gang det var industriaktivitet i området fra 1600-tallet og fram til slutten av 1800-tallet.

Blant annet lå Ellingsrud Mølle her ved Ellingsrudelva, eller Elvågaelva eller Nuggerudbekken, som elva også heter. Kjært barn har mange navn.

Ramstadslottet og Barlindåsen

Sensommeren 2014 besøkte vi to av de høyeste toppene i Østmarka: Ramstadslottet (384 moh, tredje høyest) og Barlindåsen (398 moh, Østmarkas høyeste).

Dessverre er ikke utsikten noe særlig å skryte av fra Barlindåsen, så en tur hit (fra Marikollen) er best utført ved å besøke Barlindåsen først, og så ta en rast i bakken på Ramstadslottet noen hundre meter unna på veien tilbake.

Nordmarka

Det har ikke blitt så mange turer på oss i Nordmarka (ettersom vi har så flotte marker nærmere der vi bor), men en og annen tur har det da blitt i forbindelse med Lill-O-Dilten.

Flere av post-jakt-turene våre har vært i området rundt Maridalsvannet.

Solemskogen var ukjent territorium før Lill-O-Dilten bragte oss dit i 2014.

Nittedal og Romeriksåsene

Nittedal har blitt et yndet utfartssted, særlig på vinterstid. Fint terreng, god plass i løypene og fin stemning bidrar til at enhver tur hit er veldig fin.

Hakkim og Råsjøstua

I Nittedal reiser vi gjerne til Romeriksåsene, nærmere bestemt Hakkim.

Herfra er det flere fine løyper, men vår favoritt er Hakkim – Råsjøstua – Hakkim, enten bare fram og tilbake til Råsjøstua, eller den lengre runden via Bjertnessjøen.

Ørfiske

Litt nærmere Oslo har vi ved noen anledninger kjørt opp mot og forbi Nittedal stasjon. Fra parkeringsplassen innerst i Tumyrveien har vi gått opp til Ørfiske.

Da vi var her i januar 2015 gikk vi en runde som bragte oss via Svenskemyra og inn på Ørfiske fra nordsiden. En veldig flott tur, særlig over myrene, selv om det var litt utfordrende med kun en stav.

Ekstremt kortreist

Når vi bare skal ut døra og lufte oss litt har vi også noen grøntområder i umiddelbar nærhet.

Alnaparken

Det ene er Alnaparken, som kan kalles vårt nærmeste skogslignende område, kun noen få hundre meter fra huset vårt. Parken er kanskje ikke en park i ordets rette forstand, blant annet er det som nevnt (på den positive siden) en del skog og et (på den negative siden) skjemmende elektrisitetsverk der. Parken har også kjøttbyen som nærmeste nabo, og rett bortenfor den igjen ligger Alna ridesenter.

Parken inneholder med andre ord enkelte elementer som ikke naturlig hører hjemme i en park, men den egner seg likevel fint hvis vi bare skal lufte oss litt. Det er også fint å sykle gjennom parken (til Alfaset), og selv om man er omgitt av godt trafikkerte veier, merker vi ikke stort til det gjennom Alnaparken.

For de som er mer aktivt anlagte enn oss finnes det muligheter for aktiviteter også. En mulighet er det nevnte ridesenteret, en annen er frisbeegolf. Og for de mer bedagelig anlagte kan salamanderspotting i salamanderdammen anbefales. Vi har kun bedrevet det siste.

Høsten 2015 har det blitt foretatt et omfattende arbeid med å fjerne trær og kratt langs Alnaelva som renner gjennom parken, hvilket bidrar til å gjøre parken åpnere og enda litt finere.

Verdensparken

Den andre er Verdensparken på Furuset. Denne har blitt anlagt i forbindelse med Groruddalssatsingen, har vi noen hundre meter unna fått den fine Verdensparken. Her er det fine muligheter både for å slappe av og bedrive mer aktiv parking i Norges første parkouranlegg.